22 listopada - 30 listopada 2019

O przyszłości kina VR

Panel dyskusyjny „Przyszłość Kina a VR- Wirtualna Rzeczywistość”, który miał miejsce w piątek 22 listopada to pierwsze specjalne wydarzenie uświetniające tegoroczne Forum Kina Europejskiego CINERGIA. Goście, będący specjalistami w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości w obecności zgromadzonych na sali kinowej widzów wymieniali poglądy i prowadzili ożywioną dyskusję dotyczącą przewidywanej przyszłości kina w kontekście rozwoju VR, a także analogii tej stosunkowo nowej technologii do kinematografii.

Ludzie od zawsze marzyli by stać się częścią tego, co widzą na ekranie, by móc brać czynny udział w wydarzeniach rozgrywających się w ulubionym filmie lub grze. Marzenia te w drugiej połowie XX wieku stały się rzeczywistością dzięki skonstruowaniu pierwszej wideoinstalacji, która z czasem ewoluowała w technologię VR, znaną obecnie. Dziś pojawia się coraz więcej pytań z nią związanych. Jednym z najczęściej zadawanych jest to jaką rolę odegra VR w przyszłości kina. Czy te dwa media są w stanie współistnieć i nie kolidować ze sobą? A może rosnąca popularność jednego z nich odsunie to drugie w cień? Czy wirtualna rzeczywistość jest przyszłością kina, czy jedynie chwilową zajawką, jarmarczną rozrywką, która zostanie zapomniana tak szybko jak zyskała rozgłos? Kwestię tę i inne omawiali: Jacek Nagłowski - reżyser i producent, Wojtek Markowski – producent kreatywny, Marek Liban – właściciel grupy tworzącej filmy w technologii VR, Tomasz Dobosz, Mariusz Laszuk i Marcin Magiera – twórcy filmu „Kartki z powstania” oraz Kuba Brzózka – global marketing manager, funkcję moderatora dyskusji pełnił Paweł Jóźwiak-Rodan, będący kuratorem sekcji VR na festiwalu.

VR

Paneliście stwierdzili zgodnie, że technologia VR jest całkowicie odrębnym od kina medium, a także, że filmy, które powstają w tej technologii dzielą się na różne kategorie.  - Filmy w VR można podzielić na te z efektem wow, wywołującymi mocne wrażenia jak te w rodzaju Rollercoaster 360 oraz te które mają za zadanie opowiedzieć jakąś historię - mówił Paweł Jóźwiak-Rodan. W temacie możliwości przekazywania wartości i poruszania ważnych problemów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości zdania były podzielone.

- VR nie jest w stanie wiernie przekazać niektórych wartości, jakie mogą być przekazywane przez kino - stwierdził Jacek Nagłowski. Zdaniem Wojtka Markowskiego W obecnych czasach są kwestie, które należy poruszać także przy pomocy VR-u, np. ochrona środowiska czy sprawy polityczne.

W kwestii rozwoju wirtualnej rzeczywistości i zauważalna jest analogia do początków kina - zarówno w aspekcie społecznym, jak i technologicznym. - Wykorzystywanie technologii VR jest jak posługiwanie się nowym językiem. Na początku umiesz układać tylko proste zdania, ale z czasem, gdy uczysz się składni budujesz coraz bardziej skomplikowane wypowiedzi.(...) Nie znaczy to wcale, że treść staje się głębsza. - zauważył Jacek Nagłowski. Kolejna sprawa, którą poruszono to różnice między grą, a filmem w technologii VR. Wyznaczenie tej granicy miało polegać na odróżnieniu treści zarejestrowanej od tej wygenerowanej komputerowo. Choć według niektórych z gości granica ta zawsze była i będzie rozmyta.

Paneliści odpowiadali także na pytania, wątpliwości i refleksje zgromadzonych w sali widzów dotyczące podobieństw w historii kina i wirtualnej rzeczywistości, a także artystycznego wykorzystania technologii VR. Pomimo faktu, że jedynie czas jest w stanie pokazać czy kino i technologia VR są w stanie funkcjonować w synergii, panel skłonił wszystkich obecnych, tych bardziej jak i mniej zaznajomionych z tematem, do przemyśleń związanych z przyszłością jaka czeka wirtualną rzeczywistość oraz kino i tego w jaki sposób będą się krzyżować drogi tych dwóch mediów.

Opr. Ada Kukiełka, Hanna Kosakiewicz

fot. Jakub Kobalczyk

Panel „Przyszłość Kina a VR- Wirtualna Rzeczywistość” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn 01 cmykNCKF logo poziom PNGVRheroes logo