22 listopada - 30 listopada 2019

Niepozorna szarża. Nowe kino z Izraela

Niepozorna szarża. Nowe kino z Izraela” to przegląd najciekawszych debiutów młodych izraelskich twórców. W większości są to produkcje izraelskie - są tu jedynie dwie koprodukcje - co pokazuje jak mocno doinwestowany jest to segment tamtejszego kina. Debiutanci rzeczywiście mają szansę zaistnieć i zaprezentować swoje pomysły. Na ile są to autonomiczne projekty, tego nie wiemy, ale po tych filmach widać, że twórcy raczej mogli zachować wolność. Co kluczowe, dano im prawo do poszukiwań.

- Nam te produkcje z Izraela przede wszystkim wydały się bardzo różnorodne oraz bardzo dojrzałe. Twórcy nie obawiają się hermetyczności, często portretują swoją kulturę i panujące tu zwyczaje z bliska i bez dystansu. Mówią o obyczajach i normach wprost, bez autocenzury, tabu, czy poczucia wstydu. Często też stawiają trudne pytania, dotyczące nie tylko ich ojczyzny, ale w ogóle kondycji ludzkiej. Są tu pozycje, które mogą zaskoczyć. Zależało nam głównie na tym, by przybliżyć polskiemu widzowi niezwykle interesującą – według nas – kinematografię. Odległą, pewnie nieco egzotyczną, ale znowu w wielu aspektach dziwnie znajomą, bliską. Chcieliśmy stworzyć set, który prezentowałby w pełni debiutanckie kino tego bogatego w kulturowe konteksty regionu – mówi dyrektor artystyczna Cinergii Anna Serdiukow.

Przegląd „Niepozorna szarża. Nowe kino z Izraela” pozwoli polskim widzom poznać słabo obecną w naszym obiegu kinowym kinematografię i porównać jak debiutują polscy reżyserzy, a jak ci z Izraela – czy istnieje podobieństwo tematów, wniosków i narzędzi filmowych?

PROGRAM:

ANTENA / ANTENNA reż. Arik Rothstein, Izrael 2016, 100’
wyst. Gila Almagor, Michael Aloni, Alex Ansky

Ocalały z Holocaustu, 84-letni Yehoshua jest przekonany, że pobliski maszt telefonii komórkowej fatalnie odbija się na stanie jego zdrowia. Wypowiada więc wojnę sąsiadowi, który wynajął dach ich wspólnego bliźniaka operatorowi telekomunikacyjnemu. Konflikt bardzo szybko przenosi się również na innych członków rodziny...

DOUBTFUL / MUTALIM BESAFEK reż. Eliran Elya, Izrael 2017, 88’
wyst. Yaakov Aderet, Osher Amara, Liron Ben-Shlush

Assi, scenarzysta i poeta z Tel Awiwu boryka się z niemocą twórczą. Na dodatek niedawno spowodował wypadek drogowy, a sąd skazał go na prace społeczne w postaci serii zajęć z tzw. trudną młodzieżą – mieszkańcami położonego na odludziu poprawczaka. Czy przymusowe „zesłanie” na pustynię stanie się paliwem do twórczego odrodzenia? Najlepszy debiut Festiwalu Filmowego w Jerozolimie (2017).

HERE AND NOW reż. Roman Shumunov, Izrael 2018, 90’
wyst. Vlad Dubinsky, Renat Khassanov, Eduard Khmelnitsy

Andrey wraz z rodziną przyjechał do Izraela z dawnego Związku Radzieckiego. Razem z innymi emigrantami próbuje budować swoją przyszłość w prowincjonalnym miasteczku. Wraz z kilkoma przyjaciółmi zakłada grupę rapową licząc, że wygrana w konkursie muzycznym pozwoli zrealizować marzenia o lepszym jutrze.

LOVE TRILOGY: STRIPPED reż. Yaron Shani, Izrael, Niemcy 2018, 119'
wyst. Bar Gottfried, Laliv Sivan, Reni Halabi
LOVE TRILOGY: CHAINED
reż. Yaron Shani, Izrael, Niemcy 2019, 112'
wyst. Stav Almagor, Eran Naim, Stav Patay
LOVE TRILOGY: REBORN
reż. Yaron Shani, Izrael, Niemcy 2019, 108'
wyst. Stav Almagor, Ori Shani, Leah Tonic

Trylogia, która zaciera granice pomiędzy fikcją a dokumentem. We wszystkich filmach w głównych rolach występują naturszczycy, a w scenariusze wpisane są ich własne doświadczenia. „Stripped” koncentruje się na młodym muzyku zakochanym w sąsiadce z przeciwnej strony ulicy. W „Chained” bohaterem jest policjant, który nagle traci swój autorytet, a w „Reborn” kobieta, która zbyt wcześnie została matką, zmaga się z buntem swojej córki.

REDEMPTION / GEULA reż. Yossi Madmoni, Boaz Yehonatan Yaacov, Izrael 2018, 104’
wyst. Moshe Folkenflick, Emily Granin, Sendi Bar

Zanim Menachem zaczął wieść spokojne, religijne życie, był liderem zespołu rockowego. Teraz, gdy u jego córki zdiagnozowano raka, po 15 latach przerwy chwyta za mikrofon, by zagrać trasą koncertową i zgromadzić środki na jej leczenie. Wyprawa w przeszłość odsłania stare rany i pozwala mu znaleźć drogę do własnego odkupienia. Film wyróżniony Nagrodą dla Najlepszego Aktora oraz Nagrodą Jury Ekumenicznego na MFF w Karlowych Warach.

ŚWIADECTWO / THE TESTAMENT / HA'EDUT reż. Amichai Greenberg, Izrael 2017, 88’
wyst. Ori Pfeffer, Rivka Gur, Hagit Dasberg

Badający od 15 lat zbrodnie ludobójstwa na Żydach na terenie Austrii i Węgier Yoel musi stoczyć sądową batalię z rodziną przemysłowców planującą budową w miejscu, gdzie przed laty doszło do maskary. Zwycięzca MFF W Hajfie (2017).

THE UNORTHODOX reż. Eliran Malka, Izrael 2018, 92’
wyst. Shuli Rand, Yaacov Cohen, Yoav Levi

Inspirowana prawdziwą historią opowieść o walce o prawa mniejszości sefardyjskiej w Izraelu. Lata 80. Mając dość upokorzeń, samotnie wychowujący córkę Yakow decyduje się wystartować w wyborach do rady miejskiej Jerozolimy. Mimo braku doświadczenia i kontaktów, udaje mu się powołać do życia pierwszą etniczną partię polityczną.

Sekcja zorganizowana dzięki wsparciu Izraelskiego Funduszu Filmowego.